برگزیده

مسئولین رسیدگی کنند!!!
۳۰ نکته مهم درباره بایدها و نبایدهای عضویت در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای
چگونه برای هر مشتری بالقوه از زبان مخصوص خودش استفاده کنیم؟
گردش مالی ۱۸۲ میلیارد دلاری بازاریابی شبکه‌ای
«حالا نه» را به «همین حالا» تبدیل کنید
وبینار آموزشی وس لیندن سوم دی برگزار می شود
۲۲ نکته مهم برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌ای و فروش مستقیم
۲۲ نکته مهم برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌ای و فروش مستقیم

مقالات

شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰ نسخه چاپی 0

۲۲ نکته مهم برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌ای و فروش مستقیم
فروش مستقیم- در این نوشتار با واژگان و اصلاحاتی که در عرصه فروش مستقیم و بازاریابی شبکه‌ای کاربرد دارد، آشنا می‌شوید.

در این نوشتار با  واژگان و اصلاحاتی که در عرصه فروش مستقیم و بازاریابی شبکه‌ای کاربرد دارد، آشنا می‌شوید، بسیاری از  واژگان تخصصی فروش مستقیم در میان افراد فعال در این صنعت درست به کار گرفته نمی شود.  با خواندن این مطلب، ضمن  توجه به معانی واژگان، آنها را درست به کار بریم.


فروش مستقیم" Direct Selling":  فروش مستقیم شیوه ای از بازاریابی است که به صورت “فروش فرد به فرد به دور از مکان های خرده فروشی ثابت” تعریف می‌شود. که به دو شیوه تک سطحی و چند سطحی انجام می‌گیرد.


بازاریابی تک سطحی" Single-Level Marketing": یکی از انواع فروش مستقیم است که در آن افراد ملزم به ساختن سازمان و شبکه فروش نبوده و تنها بابت فروش شخصی خود به دیگران پاداش دریافت می‌کنند.


بازاریابی چند سطحی" Multi-Level Marketing"  یا بازاریابی شبکه ای Network Marketing: نوعی از فروش مستقیم است که در آن هر فرد علاوه بر فروش شخصی از معرفی و پرورش فروشندگان دیگر که نقش گروه و سازمان را برای فرد معرفی کننده بازی می کنند پاداش دریافت می‌کند.

مطلب مرتبط: آشنایی با سه باور مخرب که انتخاب‌هایمان را محدود می‌کند

کارآفرین Entrepreneur : واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای «متعهد شدن» نشأُت گرفته اسـت. بنابـر تعریف واژنامه دانشگـاهی وبستر : کارآفرین کسی است که متعهد می‌شود مخاطره‌هـای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند. شاید واژه‌ی کارآفرین، ترجمه‌ی مناسبی برای آن نباشد. کارآفرینی را با خوداشتغالی (self-employment) و ایجاد کار (Job creating) اشتباه نگیرید.


نماینده فروش مستقل "Independent Sales Representative" یا توزیع کننده Distributor: عبارتی مختصر که به‌جای توزیع‌کننده مستقل یا صاحب‌کار مستقل، یا مشاور محصول مستقل، توزیع‌کننده عمده یا همکار استفاده می‌شود. این واژه نشانگر فردی است که نقش عمده‌فروش، خریدکننده، خرده‌فروش، توزیع‌کننده، عضوگیرنده را دارد. در ضمن به بالاترین نقش یک مصرف‌کننده در یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای نیز اشاره دارد.


درآمد رسوبی "Residual Income" : درآمد حاصل از انجام یکباره‌ی یک کار و کسب مکرر سود از آن است. مثل نوشتن  یک کتاب و کسب سود از چاپ‌های مجدد و فروش همان کتاب. نوع درآمدزایی در بازاریابی شبکه ای رسوبی است.


زیرمجموعه Downline : به فرد یا گروهی از افراد اشاره دارد که عضو سازمان یا گروه فروشِ یک توزیع‌کننده مستقل دیگر هستند. این توزیع‌کننده مستقل، فرصت کسب درآمد از زیرمجموعه خود را دارد.


پیش قدم یا بالاسری Upline : فردی که شما را به عضویت درآورده است. همچنین هرکسی که در همان خط به سمت بالا به وی متصل است. مانند سلسله مراتب.

مطلب مرتبط: نظم فردی؛ اولین و مهمترین پیش نیاز موفقیت

پشتیبان (اسپانسر) Sponsor : فردی که معرف مستقیم یک توزیع‌کننده است و وظیفه‌ی هدایت و حمایت وی را دارد.

راهبر (لیدر) Leader : توزیع‌کننده‌ای که مسئولیت افراد سازمان فروشش را به عهده گرفته و اطمینان حاصل می‌کند که آنان به خوبی تعلیم دیده و بتوانند به درستی محصولات را به مشتری فروخته و عضوگیری کنند.

پیش انباشته سازی Front Loading : خرید حجم زیاد محصول پیش از یافتن مشتری برای آنها به‌طوری که توزیع‌کننده نتواند از پس فروش آن برآید و این محصولات به اصطلاح روی دستش بماند.

همانندسازی یا تکثیر Duplication : انتقال دانش و آموزش به سازمان فروش.

شاخه، دست Leg :گروه فروش زیرمجموعه شما که معمولاً زیر یکی از راهبران مستقیم‌تان است.

گروه موازی Cross Line : گروهی که اسپانسر یا حامی شما و آنها، یک فرد است.

طرح درآمدزایی Compensation Plan : طرح بازاریابی که در آن مشخص می‌شود توزیع‌کننده مستقل چگونه و چه مقدار درآمد از فروش شخصی و سازمان فروشش می‌گیرد. طرح‌های درآمدزایی با نیت ایجاد رفتار فروش و انگیزه فعالیت طراحی می‌شوند. طرح‌های درآمدزایی می‌توانند شامل پاداش‌ها، اهداف، و مقاصدی برای توزیع‌کننده نیز باشند. رتبه‌ها و شرایط کسب آن‌ها با جزییات در طرح‌های پاداش بیان می‌شود. به آن طرح تشویقی نیز می‌گویند.

بسته شروع کار Starter-Kit : مجموعه‌ای از دانش و آموزش که در قالب جزوات، کاتالوگ، سی دی، و بروشور (الکترونیکی و یا فیزیکی) توسط شرکت تهیه شده و در همان ابتدای کار طی مرحله‌ی ثبت‌نام به توزیع‌کننده داده می‌شود. این بسته شامل تمامی اطلاعات اولیه برای شروع به کار توزیع‌کننده بوده و به نوعی استانداردهای رفتاری و روش‌های فعالیت با شرکت را مشخص می‌سازد. این بسته می‌تواند رایگان یا غیررایگان باشد. درصورت غیررایگان بودن بسته شروع کار، قیمت آن باید همان قیمت تمام شده بسته باشد نه بیشتر. خرید این بسته، هیچ امتیاز، پورسانت و یا درآمدی برای بالاسری و توزیع‌کننده دربر ندارد.

مطلب مرتبط: چرا شنیدن کلمه‌ی "خیر" را اهانت آمیز می‌دانیم؟

مشتری یا همکار احتمالی Prospect : فردی که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری یا همکار آتی را دارد.


عضوگیری یا داوطلب‌گیری Recruit : ثبت‌نام کردن یا جستجو برای ثبت‌نام یک عضو. در بازاریابی شبکه‌ای، اعضاء جزو پرسنل شرکت نیستند. به عبارت دیگر شرکت، آنها را به استخدام خود درنمی‌آورد. بنابراین اعضاء، مستقل هستند.


عرض Width : ورودی‌ها یا اعضاء مستقیم شما.


عمق Depth : زیرمجموعه یا سازمان فروش شما.


خط اول یا ورودی مستقیم Frontline : فردی که شخصاً به عضویت درآورده‌اید. فردی که شخص دیگری در سازمان فروش، بین او و شما نیست.


رتبه Rank : مرتبه، سطح یا مقامی در طرح درآمدزایی شرکت که دارای جایزه و یا پاداش بیشتری است.


 


مطالب مرتبط



به ما بپیوندید